PROFORMA




                                                     



Sila klik di bawah untuk Proforma ;


PRO FORMA EDU3106 
PROFORMA WAJ3106 HUBUNGAN ETNIK





                                                      PROFORMA PJM3102


Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Pendidikan Jasmani – Pendidikan Rendah)

Nama Kursus
PERGERAKAN ASAS
(Basic Movements)
Kod Kursus
PJM3102
Kredit
3 (1+2)
Jam Kontak
75 jam
Bahasa
Pengantar
Bahasa Melayu
Prasyarat
Tiada
Semester
Pertama – Tahun 1 (M)
Kedua – Tahun 1 (E)
Hasil Pembelajaran
1.     Melakukan aktiviti pergerakan asas dan permainan kanak-kanak
       serta dapat mengaplikasikannya dalam kurikulum PJK di sekolah

2.    Berupaya membezakan model dan kategori permainan kanak-
       kanak

3.    Menginterpretasi bahan kurikulum yang relevan bagi aktiviti
       pergerakan asas untuk meningkatkan pengajaran dan
       pembelajaran yang berkesan

4.    Penghayatan dan amalan nilai murni semasa menjalankan
       aktiviti permainan sesama ahli dalam kumpulan

5.    Bekerjasama sesama rakan sejawat untuk meningkatkan
       profesion keguruan

Sinopsis

Kursus ini memberi pengetahuan dan kemahiran asas yang perlu untuk melakukan aktiviti yang melibatkan pergerakan asas; pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor; model permainan kanak-kanak; bantu pelajar memperbaiki dan mempertingkatkan mutu pergerakan aktiviti seharian dan dalam permainan; jenis-jenis permainan yang sesuai dengan peringkat umur kanak-kanak dan diaplikasi pelbagai pergerakan dalam semua jenis permainan di peringkat yang lebih tinggi.

This course includes the knowledge and acquiring of basic skills in fundamental movements, locomotor and non-locomotor movements, models of children games and helping children in applying basic movements in their daily lives. This course also stress on types of games which are suitable to different age groups. 

Tajuk
Kandungan
Jam
1




Teori

Konsep pergerakan asas
·         Pengertian
·         Jenis pergerakan asas
·         Pergerakan tanpa dan bersama peralatan

3


2
Pengajaran dan pembelajaran kemahiran pergerakan asas
·          Strategi
·          Kaedah dan teknik

2
3
Permainan kanak-kanak
·         Konsep, matlamat dan objektif
·         Kepentingan

1
4
Model Bunker dan Thorpe 1982
·         Pengenalan dan konsep model
·         Kategori dan jenis-jenis permainan

4
5
Pengurusan dan pengelolaan permainan
·         Pengurusan dan kawalan kelas
·         Keselamatan peralatan, kawasan, pelajar
·         Pengelolaan permainan

3
6
Teknik penilaian
·         Penilaian permainan kanak-kanak
·         Jenis bateri ujian

2

Jumlah
15


1
Amali

Aktiviti pergerakan asas
·         Pergerakan bukan lokomotor
·         Pergerakan lokomotor



8
2
Aktiviti pergerakan asas dengan menggunakan pelbagai jenis peralatan
·         Bulat
·         Leper
·         Panjang

4
3
Pengajaran dan pembelajaran kemahiran pergerakan asas
  • Pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor tanpa alatan
  • Pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor dengan menggunakan alatan

8
4
Amali permainan kanak-kanak
Mempraktikan permainan kanak-kanak mengikut kategori berikut:
·         Permainan kategori Sasaran
·         Permainan kategori Pukulan
·         Permainan kategori Jaring/ Dinding
·         Permainan kategori Serangan/ Kawasan

20
5
Pengurusan dan pengelolaan permainan

·         Pengurusan dan kawalan kelas
·         Keselamatan peralatan, kawasan, pelajar
·         Pengelolaan permainan

12
6
Teknik Penilaian

·         Penilaian permainan kanak-kanak
·         Jenis bateri ujian
·         Amali ujian

8

Jumlah
60

Jumlah Keseluruhan
75



Pentaksiran

Kerja kursus                                                                   70%
Peperiksaan Akhir                                                          30%

Rujukan
Asas
Griffin, L. & Butler, J.I., (2005). Teaching games for understanding: Theory, research and practice. Champaign, IL : Human Kinetics.

Colvin, A.V., Markos, N.J.E., & Walker, P.J. (2000) Teaching the nuts  and bolts of physical Education: Building basic movement skills. Champaign, IL : Human Kinetics.

Orlick, T. (2006). Cooperative games and sports:  Joyful activities for everyone (2nd ed.). Champaign, IL : Human Kinetics.


Rujukan Tambahan

National Association for Sport and Physical (2001). SportPlay: A developmentally appropriate movement skill activities for 5-7 year olds. Champaign, IL : Human Kinetics.

Griffin, L. & Butler, J.I., (2005). Teaching games for understanding: Theory, research and practice. Champaign, IL : Human Kinetics.

Maude, P. (2001). Physical Children, Active Teaching Buckingham: Open University Press.



              PROFORMA BMM3105 PEMBELAJARAN BERBANTUKAN KOMPUTER


Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Bahasa Melayu Pendidikan Rendah)

Nama Kursus
Pengajaran Dan Pembelajaran  Bahasa Melayu Berbantukan Komputer
(Computer Aided in Teaching and Learning Malay Language)
Kod Kursus
BMM 3105
Kredit
3 (0 + 3)
Jam Interaksi
90 jam
Bahasa Pengantar
Bahasa Melayu
Prasyarat
Tiada
Semester
Pertama/Kedua
Hasil Pembelajaran
1.    Menggunakan Internet, laman web, pembelajaran secara dalam talian dan luar talian; model perpautan dalam penyusunan bahan, dan perpautan antara bahan.
2.    Memilih bahan Internet untuk pengajaran dan pembelajaran.
3.    Membina tapak pembelajaran yang mudah.
4.    Mengedit bahan pengajaran secara dalam talian.
5.    Menggunakan bahan bahasa Melayu dalam Internet, alat pengarangan, animasi dalam persembahan, dan cakera padat pembelajaran dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu.
6.    Mengadakan simulasi pengajaran Bahasa Melayu secara sidang video.
Sinopsis
Kursus ini menjelaskan penggunaan Internet, pemilihan bahan Internet, laman web, dan papak pembelajaran, perpautan dalam penyusunan bahan, perpautan antara bahan, pengeditan bahan pengajaran secara on  line; penggunaan bahasa Melayu dalam bahan Internet, simulasi pengajaran bahasa Melayu secara sidang video, penggunaan alat pengarangan, animasi dalam persembahan bahan; dan penggunaan CD pembelajaran dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu.

This course describes the usage of Internet, selection of Internet resources, website, learning homepage; on-line and off-Line learning; link model in organizing resource, linkage within resources; onlline teaching resources editing; using Malay language in Internet; teaching of Malay language through video conferencing, usage of writing tools; animation in presentation; and using learning CDs in teaching and learning Malay language.


Tajuk
Kandungan
Jam
1
Penggunaan Enjin Pencari Bahan Bahasa Melayu
  • Menggunakan web, video, audio, dan imej
  • Menggunakan kata kunci, frasa yang sesuai untuk mendapatkan bahan pengajaran bahasa Melayu.
  • Menyimpan bahan dalam bentuk fail Internet dan katalog.

6
2
Menggunakan Internet, Enjin Pencari Bahan dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
  • Mengumpul dan mengkategorikan bahan audio, video, grafik dan teks.
  • Mengumpul bahan daripada Internet ke dalam folder berdasarkan kemahiran bahasa.

6
3
Aplikasi Garis Panduan dan Etika Penggunaan Internet
  • Memuat turun garis panduan dan etika penggunaan Internet
  • Memindahkan garis panduan dan etika penggunaan Internet dalam bentuk brosur dan Power Point

6
4
Pemilihan Bahan Internet untuk Pengajaran dan
Pembelajaran Bahasa Melayu
  • Memilih bahan sastera
  • Memilih bahan tatabahasa
  • Memilih bahan bidang ilmu lain

6
5
Membina dan Menggunakan Tapak dan Laman Web Pembelajaran dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
  • Prosedur pembinaan tapak pembelajaran bagi  pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu
  • Prosedur pembinaan laman web pembelajaran bagi  pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu
  • Membina dan menggunakan tapak pembelajaran dan laman web bahasa Melayu

6
6
Mengaplikasikan Struktur Perpautan dalam Penyusunan Bahan Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
  • Struktur Hierarki dan Struktur Komposit
  • Struktur Linear
  • Struktur Rangkaian
6
7
Mengaplikasikan Model Pemprosesan Maklumat  dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
  • Bengkel model pembinaan pemprosesan maklumat
  • Mengaplikasi model pemprosesan maklumat dalam simulasi pengajaran dengan menggunakan tapak pembelajaran.

6
8
Pengajaran Bahasa Melayu Secara Dalam Talian dan Luar Talian
  • Melaksanakan simulasi pengajaran dalam talian.
  • Melaksana simulasi pengajaran dalam talian dan luar talian dengan menggunakan laman web dan tapak pembelajaran

6
9
Mengedit Bahan Pengajaran Bahasa Melayu Secara Dalam Talian
  • Prosedur pengeditan
  • Prinsip pengeditan
  • Melaksanakan pengeditan

6
10
Pengajaran dan Pembelajaran Secara Bilik Darjah Maya
  • Membentangkan hasil kerja antara institut
  • Melaksanakan interaksi antara pelbagai institut

6
11
Pengajaran Bahasa Melayu Secara Sidang Video
  • Konferensi secara dalam talian
  • Mengadakan sidang video untuk mengajarkan kemahiran mendengar bertutur
  • Merakamkan perbualan

6
12
Menggunakan Alat Pengarangan dalam Pengajaran Bahasa Melayu
  • Menggunakan alat pengarangan dalam mencapai kemahiran bahasa sukatan pelajaran Bahasa Melayu sekolah rendah
  • Aplikasi penyuntingan bahan Bahasa Melayu dengan menggunakan alat pengarangan
6
13
Mereka Cipta Animasi dalam Persembahan Bahan Pengajaran Bahasa Melayu
  • Menggunakan animasi perkataan dan objek Power Point
  • Mencari, mengumpul, menyesuaikan dan menggunakan animasi daripada Internet
  • Memanipulasi animasi dalam persembahan
6
14
Bengkel Cakera Padat Pembelajaran dalam Pengajaran Bahasa Melayu
  • Meneroka dan mengklasifikasikan cakera padat
  • Memilih cakera padat pembelajaran bahasa Melayu
  • Menggunakan cakera padat dalam aktiviti pengajaran

6
15
Seminar dan Pameran TMK Dalam Pengajaran Bahasa Melayu Dekad Kini dan Mendatang
  • Mengadakan seminar
  • Mengadakan pameran

6

JUMLAH

90

Penilaian
Kerja kursus                        100%
Peperiksaan Akhir               -

Rujukan Asas
Beatty, Ken. (2003). Teaching and Researching computer-assisted language learning.  London: Longman.

Rujukan Tambahan
Bull Susan. (1993).  Towards user system collaboration in the development of a student model for intelligent computer assisted language learning.  Edinburg: Universtiy of Edinburg.


Bull Susan. (1994). Student modelling beyond domain knowledge.  Edinburg: University of Edinburg.


Hardisty, D., Windeatt, S., (1989) Call.  London: O.U.P.


Levy Micheal.  (1997).  Computer-assisted language learning: Context and Conceptualization.  Oxford: Oxford University Press.

No comments:

Post a Comment