Sila klik di bawah untuk Proforma ;
PRO FORMA EDU3106
PROFORMA WAJ3106 HUBUNGAN ETNIK
PROFORMA PJM3102
Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Pendidikan Jasmani – Pendidikan Rendah)
Nama Kursus
|
PERGERAKAN ASAS
(Basic Movements)
|
|
Kod Kursus
|
PJM3102
|
|
Kredit
|
3
(1+2)
|
|
Jam Kontak
|
75 jam
|
|
Bahasa
Pengantar
|
Bahasa Melayu
|
|
Prasyarat
|
Tiada
|
|
Semester
|
Pertama – Tahun 1 (M)
Kedua – Tahun 1 (E)
|
|
Hasil Pembelajaran
|
1.
Melakukan aktiviti pergerakan asas dan
permainan kanak-kanak
serta
dapat mengaplikasikannya dalam kurikulum PJK di sekolah
2. Berupaya
membezakan model dan kategori permainan kanak-
kanak
3.
Menginterpretasi bahan kurikulum yang relevan bagi aktiviti
pergerakan
asas untuk meningkatkan pengajaran dan
pembelajaran yang berkesan
4. Penghayatan
dan amalan nilai murni semasa menjalankan
aktiviti
permainan sesama ahli dalam kumpulan
5. Bekerjasama
sesama rakan sejawat untuk meningkatkan
profesion keguruan
|
|
Sinopsis
|
Kursus ini memberi pengetahuan dan kemahiran asas yang perlu untuk
melakukan aktiviti yang melibatkan pergerakan asas; pergerakan lokomotor dan
bukan lokomotor; model permainan kanak-kanak; bantu pelajar memperbaiki dan
mempertingkatkan mutu pergerakan aktiviti seharian dan dalam permainan;
jenis-jenis permainan yang sesuai dengan peringkat umur kanak-kanak dan diaplikasi
pelbagai pergerakan dalam semua jenis permainan di peringkat yang lebih
tinggi.
This course includes the knowledge and acquiring of basic skills in
fundamental movements, locomotor and non-locomotor movements, models of
children games and helping children in applying basic movements in their
daily lives. This course also stress on types of games which are suitable to
different age groups.
|
|
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
1
|
Teori
Konsep pergerakan asas
·
Pengertian
·
Jenis pergerakan asas
·
Pergerakan tanpa dan
bersama peralatan
|
3
|
2
|
Pengajaran dan pembelajaran kemahiran pergerakan asas
·
Strategi
·
Kaedah dan teknik
|
2
|
3
|
Permainan kanak-kanak
·
Konsep, matlamat dan
objektif
·
Kepentingan
|
1
|
4
|
Model Bunker dan Thorpe 1982
·
Pengenalan dan konsep
model
·
Kategori dan
jenis-jenis permainan
|
4
|
5
|
Pengurusan dan pengelolaan permainan
·
Pengurusan dan kawalan
kelas
·
Keselamatan peralatan,
kawasan, pelajar
·
Pengelolaan permainan
|
3
|
6
|
Teknik penilaian
·
Penilaian permainan
kanak-kanak
·
Jenis bateri ujian
|
2
|
Jumlah
|
15
|
|
1
|
Amali
Aktiviti pergerakan asas
·
Pergerakan bukan
lokomotor
·
Pergerakan lokomotor
|
8
|
2
|
Aktiviti pergerakan asas dengan menggunakan pelbagai jenis peralatan
·
Bulat
·
Leper
·
Panjang
|
4
|
3
|
Pengajaran dan pembelajaran kemahiran pergerakan asas
|
8
|
4
|
Amali permainan kanak-kanak
Mempraktikan permainan kanak-kanak mengikut kategori
berikut:
·
Permainan kategori
Sasaran
·
Permainan kategori
Pukulan
·
Permainan kategori
Jaring/ Dinding
·
Permainan kategori
Serangan/ Kawasan
|
20
|
5
|
Pengurusan dan pengelolaan permainan
·
Pengurusan dan kawalan
kelas
·
Keselamatan peralatan,
kawasan, pelajar
·
Pengelolaan permainan
|
12
|
6
|
Teknik Penilaian
·
Penilaian permainan
kanak-kanak
·
Jenis bateri ujian
·
Amali ujian
|
8
|
Jumlah
|
60
|
|
Jumlah Keseluruhan
|
75
|
Pentaksiran
|
Kerja kursus 70%
Peperiksaan Akhir 30%
|
Rujukan
Asas
|
Griffin, L. & Butler, J.I., (2005). Teaching games for understanding:
Theory, research and practice. Champaign, IL : Human
Kinetics.
Colvin, A.V., Markos, N.J.E., & Walker, P.J. (2000) Teaching the nuts and bolts of physical Education: Building
basic movement skills. Champaign, IL : Human Kinetics.
Orlick, T. (2006). Cooperative games and sports: Joyful activities for everyone (2nd
ed.). Champaign, IL : Human Kinetics.
|
Rujukan Tambahan
|
National Association for Sport and Physical (2001). SportPlay: A developmentally appropriate movement skill activities
for 5-7 year olds. Champaign, IL : Human Kinetics.
Griffin, L. & Butler, J.I., (2005). Teaching games for understanding:
Theory, research and practice. Champaign, IL : Human
Kinetics.
Maude, P. (2001). Physical Children, Active Teaching Buckingham:
Open University Press.
|
PROFORMA BMM3105 PEMBELAJARAN BERBANTUKAN KOMPUTER
Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Bahasa Melayu Pendidikan Rendah)
Nama Kursus
|
Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Melayu Berbantukan Komputer
(Computer Aided in Teaching
and Learning Malay Language)
|
Kod Kursus
|
BMM 3105
|
Kredit
|
3 (0 + 3)
|
Jam Interaksi
|
90 jam
|
Bahasa Pengantar
|
Bahasa Melayu
|
Prasyarat
|
Tiada
|
Semester
|
Pertama/Kedua
|
Hasil Pembelajaran
|
1. Menggunakan
Internet, laman web, pembelajaran
secara dalam talian dan luar talian; model perpautan dalam penyusunan bahan, dan
perpautan antara bahan.
2.
Memilih bahan Internet untuk pengajaran dan pembelajaran.
3.
Membina tapak pembelajaran yang mudah.
4.
Mengedit bahan pengajaran secara dalam talian.
5.
Menggunakan bahan bahasa Melayu dalam Internet, alat pengarangan,
animasi dalam persembahan, dan cakera padat pembelajaran dalam pengajaran dan
pembelajaran bahasa Melayu.
6.
Mengadakan simulasi pengajaran Bahasa Melayu secara sidang video.
|
Sinopsis
|
Kursus ini menjelaskan
penggunaan Internet, pemilihan bahan Internet, laman web, dan papak pembelajaran,
perpautan dalam penyusunan bahan, perpautan antara bahan, pengeditan bahan pengajaran
secara on line; penggunaan bahasa Melayu dalam bahan
Internet, simulasi pengajaran bahasa Melayu secara sidang video, penggunaan alat
pengarangan, animasi dalam persembahan bahan; dan penggunaan CD pembelajaran dalam
pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu.
This course
describes the usage of Internet, selection of Internet resources, website, learning
homepage; on-line and off-Line learning; link model in organizing resource, linkage
within resources; onlline teaching resources editing; using Malay language in
Internet; teaching of Malay language through video conferencing, usage of writing
tools; animation in presentation; and using learning
CDs in teaching and learning Malay language.
|
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
1
|
Penggunaan Enjin Pencari Bahan Bahasa Melayu
|
6
|
2
|
Menggunakan Internet, Enjin Pencari Bahan
dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
|
6
|
3
|
Aplikasi Garis Panduan dan Etika Penggunaan
Internet
|
6
|
4
|
Pemilihan Bahan Internet untuk Pengajaran dan
Pembelajaran Bahasa Melayu
|
6
|
5
|
Membina dan Menggunakan Tapak dan Laman Web
Pembelajaran dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
|
6
|
6
|
Mengaplikasikan Struktur Perpautan dalam
Penyusunan Bahan Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
|
6
|
7
|
Mengaplikasikan Model Pemprosesan
Maklumat dalam Pengajaran dan
Pembelajaran Bahasa Melayu
|
6
|
8
|
Pengajaran Bahasa Melayu Secara Dalam Talian
dan Luar Talian
|
6
|
9
|
Mengedit Bahan
Pengajaran Bahasa Melayu Secara Dalam Talian
|
6
|
10
|
Pengajaran dan Pembelajaran Secara Bilik
Darjah Maya
|
6
|
11
|
Pengajaran Bahasa Melayu Secara Sidang Video
|
6
|
12
|
Menggunakan Alat Pengarangan dalam Pengajaran
Bahasa Melayu
|
6
|
13
|
Mereka Cipta Animasi dalam Persembahan Bahan Pengajaran
Bahasa Melayu
|
6
|
14
|
Bengkel Cakera Padat Pembelajaran dalam
Pengajaran Bahasa Melayu
|
6
|
15
|
Seminar dan Pameran TMK Dalam Pengajaran Bahasa
Melayu Dekad Kini dan Mendatang
|
6
|
JUMLAH
|
90
|
Penilaian
|
Kerja kursus 100%
Peperiksaan Akhir -
|
Rujukan Asas
|
Beatty, Ken.
(2003). Teaching and Researching computer-assisted language learning. London:
Longman.
|
Rujukan Tambahan
|
Bull Susan.
(1993). Towards user system
collaboration in the development of a student model for intelligent computer
assisted language learning. Edinburg: Universtiy of Edinburg.
|
Bull Susan.
(1994). Student modelling beyond domain knowledge. Edinburg: University of Edinburg.
|
|
Hardisty, D., Windeatt, S., (1989)
Call. London: O.U.P.
|
|
Levy
Micheal. (1997). Computer-assisted language learning:
Context and Conceptualization. Oxford: Oxford
University Press.
|
No comments:
Post a Comment