BAHAN BMM3105 PEMULIHAN
Sumber maklumat ini diperolehi daripada Kelas BM3.Harap kita dapat berkongsi maklumat bersama-sama.Sila klik di bawah;
BAHAN POWER POINT EN FAZIL
POWER POINT CIKGU ANITA
POWER POINT CIKGU NAZRI MUSA
POWER POINT CIKGU ROHAIZA
POWER POINT CIKGU MAZNI OTHMAN
POWER POINT CIKGU AZMI RAMLI
POWER POINT CIKGU JULIA
POWER POINT CIKGU SHAHRUN NIZAM
POWER POINT CIKGU MAT ZAKI
POWER POINT CIKGU SHIMA
POWER POINT CIKGU AZLINA AWANG
POWER POINT CIKGU PARDZLI LAZIM
POWER POINT CIKGU ROHAYATI
POWER POINT CIKGU ZARINA UMAR
POWER POINT CIKGU ZANARIAH
POWER POINT CIKGU ROKIAH ISMAIL
POWER POINT CIKGU NORIZAN
POWER POINT CIKGU ROKIAH ISMAIL
TAJUK 1.1
|
PEMULIHAN |
Kamus Dewan Edisi Keempat (2005: 1245,1246)
“Pulih” bermaksud
kembali seperti biasa (keadaan semula). “Pemulihan” bermaksud perbuatan
memulihkan, pengembalian kepada keadaan semula. Dalam konteks ini konsep
pemulihan merujuk kepada kanak-kanak yang menghadapi masalah dalam
pembelajaran. Pembelajaran pemulihan
biasanya dikaitkan dengan usaha untuk memperbaiki sesuatu kekurangan atau
memperbetul sesuatu.
Blair (1956)
Pemulihan ialah program khas berbentuk tambahan bagi memenuhi keperluan kanak-kanak yang menghadapi masalah
pembelajaran agar ketidakupayaan yang menghalangnya dapat diatasi. Aktiviti pemulihan tertumpu kepada penguasaan
kemahiran.
O. C. Simpson (1975)
Aktiviti pemulihan merupakan tindakan khas atau tindakan khusus yang
diambil untuk mengatasi keperluan pendidikan murid yang mengalami kesulitan
dari segi pembelajaran dalam kelas khas di sekolah biasa, di pusat-pusat khusus
yang dihadiri oleh murid secara sambilan, dan dalam darjah untuk pengajaran pembelajaran
biasa.
Syarifah Alawiah Alsagoff (1983)
Pemulihan
ialah satu tindakan yang diambil untuk mengatasi keperluan pendidikan murid yang
mengalami kesusahan dari segi pembelajaran dalam darjah khas di sekolah biasa,
di pusat khusus yang diasingkan daripada sekolah biasa dan dalam darjah untuk
pengajaran pembelajaran biasa.
Ishak Harun dan Koh Boh Boon (1983)
Pemulihan merupakan perkhidmatan
khas untuk memenuhi keperluan kanak-kanak yang menghadapi pembelajaran di
sekolah biasa.
Rumusan Konsep
Pendidikan pemulihan ialah suatu
aktiviti pengajaran dan pembelajaran alternatif untuk membantu murid-murid yang
menghadapi masalah di dalam kelas. Pelaksanaan program pemulihan ini bertujuan
supaya jurang perbezaan pencapaian di antara murid dapat dikecilkan dan mereka
dapat belajar bersama-sama dalam suasana pembelajaran yang lebih baik di dalam
kelas biasa.
Anda
mungkin seorang yang suka akan cabaran. Cuba anda layari lelaman yang
berkaitan untuk mengenal pasti judul buku yang ditulis oleh penulis yang
dikemukakan di halaman 2. Selamat mencuba, semoga berjaya.
|
Anda telah mendapat maklumat asas tentang konsep
pemulihan. Fahamkah anda konsep ini? Untuk memantapkan pemahaman anda, sila rujuk sumber-sumber yang berkaitan di perpustakaan. Catat maklumat baru yang anda peroleh itu. |
Setiap murid adalah
berbeza antara satu dengan lain sama ada dari segi pengalaman, tingkah laku,
amalan, kecenderungan, bakat dan kebolehannya.
Perbezaan individu ini perlulah menjadi satu pedoman atau pegangan guru
dalam usaha merancang pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah...”
(Buku Panduan Am KBSR, 1982)
Menurut Ab. Rahman, et. al. (1997),
dalam konteks Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR), program pemulihan
merupakan langkah-langkah khas yang diusahakan untuk membantu murid yang
menghadapi masalah pembelajaran tertentu dalam menguasai kemahiran asas 3M
(membaca, menulis, dan mengira). Mereka
ini kemudiannya diberikan program pemulihan sebaik-baik sahaja masalah mereka
dapat dikesan dan dikenal pasti.
Ab. Rahman et. al. (1997)
menjelaskan lagi, bahawa program pemulihan perlu dilaksanakan kepada murid yang
menghadapi masalah pembelajaran, iaitu mereka yang memperoleh pencapaian di
bawah paras yang sepatutnya. Murid-murid
seumpama ini ada di semua peringkat persekolahan, baik di luar bandar mahupun di
bandar. Masalah pembelajaran yang dihadapi oleh murid-murid ini mungkin berupa
masalah yang ringan, dan pemulihan boleh dilakukan oleh guru kelas biasa. Bagi murid-murid yang menghadapi masalah yang
berat dan kompleks, mereka akan dikelolakan oleh guru khas pemulihan di kelas
khas.
Sebaik-baik sahaja kelemahan dalam
sesuatu kemahiran atau konsep dipulihkan, murid-murid yang diajar oleh guru
pemulihan dalam mata pelajaran Bahasa Melayu dan Matematik di kelas khas akan
dihantar semula ke kelas biasa. Sementara murid-murid pemulihan di kelas biasa,
akan diubahsuai kedudukan di dalam kelas ke kumpulan mengikut kebolehan
berdasarkan prestasi dari semasa ke semasa.
1.1.2.1. Objektif Pendidikan
Pemulihan
1. Membantu murid mengatasi masalah pembelajaran dalam kemahiran-kemahiran
tertentu;
2. Memupuk serta mengembangkan sikap yakin diri dan sikap
positif terhadap pembelajaran;
3. Membantu murid mengubah sikap negatif dan tingkah laku yang
menjejaskan pembelajaran;
4. Membolehkan murid menguasai kemahiran-kemahiran tertentu dengan
cara mengikuti aktiviti-aktiviti alternatif yang sesuai dengan mereka;
5. Membolehkan murid mendapat layanan dan kemudahan belajar
yang sesuai dengan kemampuan dan
perkembangan mental individu;
6. Membolehkan murid mendapat peluang yang sama dengan melibatkan
diri sepenuhnya dalam aktiviti-aktiviti sosial, sama ada di dalam atau di luar
bilik darjah;
7. Membolehkan murid meneruskan pelajaran mereka dalam sistem
persekolahan biasa atau sekolah khas yang bersesuaian dengan keperluan
masing-masing.
Jenis-Jenis Pemulihan
Pemulihan Khas (Masalah Pembelajaran
Kompleks)
Pemulihan jenis ini dijalankan di bilik darjah khas oleh guru khas yang
terlatih dalam bidang ini. Murid-muridnya terdiri daripada mereka yang yang
gagal menguasai “3M”, yang telah dikenal pasti melalui Ujian Saringan.
Pemulihan Bahasa Melayu di Bilik Darjah
(Masalah Pembelajaran Ringan)
Pemulihan jenis ini pula dijalankan di dalam bilik darjah biasa oleh
guru biasa. Murid-murid yang menghadapi
masalah pembelajaran dikenal pasti semasa proses pengajaran dan pembelajaran di
dalam bilik darjah. Aktiviti pemulihan dijalankan secara semerta.
1.1.2.3. Ciri-Ciri Murid Pemulihan
1.
Lemah dalam penguasaan “3M”
2.
Lemah dalam pemikiran tentang konsep yang abstrak
3.
Lemah dari segi koordinasi mata dan tangan
4.
Singkat tahap tumpuannya
5.
Kurang keyakinan diri
6.
Lambat bertindak balas
7.
Gagal dalam ujian
8.
Sukar menguasai pelajaran dalam masa yang
ditentukan
9.
Lemah dari segi ingatan pendengaran dan ingatan
penglihatan
10. Rendah
darjah kecerdasannya berbanding dengan rakan sebayanya
11. Seringkali
sakit
12. Kerap ponteng
sekolah
13. Kurang terlibat
dalam aktiviti pengajaran pembelajaran di dalam bilik darjah
14. Bermasalah
tingkah laku
15. Sukar
mengawal emosi
Banding Beza Pemulihan Biasa dengan Pemulihan
Khas
Pemulihan Biasa
|
Pemulihan Khas
|
§ guru ada asas latihan keguruan
|
§ ada asas perguruan dan kursus khas
|
§ dijalankan semasa proses p - p kelas biasa
|
§ dijalankan pada waktu tertentu
|
§ perlu pada setiap mata pelajaran yang diajar
|
§ hanya melibatkan mata-mata pelajaran Bahasa Melayu
dan Matematik
|
1.1.2.2. Jenis-Jenis Pemulihan
Pemulihan Khas (Masalah Pembelajaran
Kompleks)
Pemulihan jenis ini dijalankan di bilik darjah khas oleh guru khas yang
terlatih dalam bidang ini. Murid-muridnya terdiri daripada mereka yang yang
gagal menguasai “3M”, yang telah dikenal pasti melalui Ujian Saringan.
Pemulihan Bahasa Melayu di Bilik Darjah
(Masalah Pembelajaran Ringan)
Pemulihan jenis ini pula dijalankan di dalam bilik darjah biasa oleh
guru biasa. Murid-murid yang menghadapi
masalah pembelajaran dikenal pasti semasa proses pengajaran dan pembelajaran di
dalam bilik darjah. Aktiviti pemulihan dijalankan secara semerta.
1.1.2.3. Ciri-Ciri Murid Pemulihan
1.
Lemah dalam penguasaan “3M”
2.
Lemah dalam pemikiran tentang konsep yang abstrak
3.
Lemah dari segi koordinasi mata dan tangan
4.
Singkat tahap tumpuannya
5.
Kurang keyakinan diri
6.
Lambat bertindak balas
7.
Gagal dalam ujian
8.
Sukar menguasai pelajaran dalam masa yang
ditentukan
9.
Lemah dari segi ingatan pendengaran dan ingatan
penglihatan
10. Rendah
darjah kecerdasannya berbanding dengan rakan sebayanya
11. Seringkali
sakit
12. Kerap ponteng
sekolah
13. Kurang terlibat
dalam aktiviti pengajaran pembelajaran di dalam bilik darjah
14. Bermasalah
tingkah laku
15. Sukar
mengawal emosi
1.1.2.4. Banding Beza Pemulihan Biasa dengan Pemulihan
Khas
|
||||||||||||||||||
No comments:
Post a Comment