EDU3106


UNIT 1

 

BUDAYA DALAM PEMBELAJARAN

( Pembinaan Persekitaran Bilik Darjah
yang Mesra Budaya)


Sinopsis

Modul ini bertujuan untuk memberi pendedahan kepada pelajar tentang beberapa tajuk yang berkaitan dengan pembinaan bilik darjah yang mesra budaya. Ini merangkumi tajuk  yang  terdiri daripada  pengurusan fizikal dan sosio-emosi bilik darjah yang mesra budaya. Di samping itu, pelajar diberi pendedahan mengenai interaksi dan cara hubungan yang sesuai antara pelajar dalam bilik darjah yang terdiri daripada pelajar berbagai kelompok etnik. Tajuk  tentang  pengurusan pengajaran dan pembelajaran yang sesuai untuk mengajar  pelajar pelbagai  budaya. Di samping itu, unit ini juga membincangkan pedagogi  relevan budaya  dan kepelbagaian budaya  serta  kelas bercantum yang sering  terdapat di kawasan yang terpencil atau pedalaman.  Aspek-aspek sosiolinguistik  juga dibincangkan untuk  menyesuaikan  pelajar  kepada  situasi  tertentu. Akhirnya, pelajar diberi pendedahan  mengenai  penilaian  berasaskan budaya supaya  pelajar  dapat melengkapkan diri untuk berdepan dengan  pelajar pelbagai budaya.  Berbekalkan  pengetahuan sedemikian, pelajar akan lebih bersedia mewujudkan satu persekitaran  pembelajaran yang mesra budaya

Hasil Pembelajaran

  1. Mentakrif  konsep, tujuan dan komponen-komponen fizikal dalam pengurusan persekitaran fizikal untuk mewujudkan bilik darjah yang mesra budaya
  2. Menerangkan peranan dan tanggungjawab guru dalam  mewujudkan bilik darjah yang mesra budaya
  3. Melakar pelan lantai fizikal bilik darjah yang mesra budaya
  4. Menjelaskan  konsep, kepentingan, perkembanagan dan strategi pengurusan sosio-emosi dalam bilik darjah pelbagai budaya
  5. Menjelaskan kepentingan memahami hubungan etnik dan mencadangkan cara-cara yang sesuai dalam mewujudkan hubungan yang baik dalam kalangan pelbagai etnik
  6. Mengenalpasti  konsep dan ciri-ciri pengurusan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan
  7. Menjelaskan aspek-aspek penting dalam pengurusan pengajaran dan pembelajaran
  8. Mengenalpasti konsep, tujuan dan ciri-ciri pedagogi relevan budaya
  9. Membincangkan kaedah dan teknik yang boleh digunakan dalam pedagogi relevan budaya
10.  Menerangkan latar belakang, konsep, ciri-ciri dan kepentingan  kelas bercantum
11.  Mengelola ,menguruskan dan melaksanakan kelas bercantum yang  memenuhi hasrat dan tujuan kelas bercantum
  1. Mentakrifkan maksud penilaian berasaskan budaya
  2. Menghuraikan ciri-ciri dan  aspek-aspek diambil kira  dalam penilaian berasaskan budaya

TOPIK 1

 

KONSEP DAN TUJUAN PERSEKITARAN FIZIKAL BILIK DARJAH YANG MESRA BUDAYA



Sebelum kita  bermula, fikirkan tentang  persekitaran fizikal bilik darjah. Mengapa  guru perlu menyusunkan bilik darjah sebegitu rupa? Apakah aspek-aspek yang perlu diambil kira apabila ingin  menyusunkan bilik darjah anda?  Bagaimana anda  dapat  mewujudkkan  sebuah bilik darjah yang  mesra budaya.  Mari kita sama sama  membincangkan  ciri-ciri  fizikal yang  perlu diberi perhatian  dalam mewujudkan suasana bilik darjah yang  mesra  budaya.


1.1       Konsep dan Tujuan Pengurusan Persekitaran Fizikal Bilik Darjah

Konsep pengurusan persekitaran fizikal bilik darjah yang mesra budaya adalah amat penting dalam pengajaran dan pembejaran dalam abad yang mencabar ini dan lebih-lebih lagi melibatkan murid-murid dari pelbagai latar belakang etnik. Konsep pengurusan fizikal harus melewati bukan hanya dari aspek kemudahan prasarana serta kemudahan fizikal sahaja namun hasil dari pengurusan persekitaran fizikal dapat mewujudkan satu suasana serta iklim pembelajaran yang kondusif dengan  mengambil kira keunikan perspektif dari pelbagai latar belakang budaya dan sosial. 
Pengurusan persekitaran fizikal bilik darjah telah di rumuskan oleh Fred Steele(1973) sedemikian “ the effects of physical setting in a classroom is a setting for social interaction, symbolic identification, growth, security,shelter and pleasure”. Kenyataan  yang diutarakan oleh Steele (1973) disokong oleh Lambert (1994) yang menyatakan bahawa aspek persekitaran fizikal seperti dengan siapa dan di mana pelajar duduk dapat membantu dalam interaksi antara mrurid dari latar belakang lingustik dan kebudayaan yang berbeza.
Kriteria-kriteria Fizikal Umum Untuk Mewujudkan Persekitaran  Bilik Darjah yang Mesra  Budaya

1)     Aspek Fizikal :-

·         Terdapat meja dan kerusi yang sesuai dengan murid dan boleh diubah  suai mengikut keperluan aktiviti.
·         Mempunyai pencayaan dan pengudaraan yang baik.
·         Mengecat dinding dengan warna - warni yang ceria dan lembut.
·         Memasang langsir dengan warna yang ceria, terang dan lembut.
·         Melukis mural diswekitar kelas.
·         Keselamatan yang terjamin seperti pelan kebakaran dan pemadam api.



Berhenti dan Reflek
Pembelajaran dalam persekitaran fizikal yang mesra budaya akan merangsang pelajar untuk menimba ilmu secara berkesan. Bagaimana anda  dapat  melakarkan pelan bilik lantai  yang anda fikir “ mesra budaya”?


2)   Sudut-Sudut Pembelajaran:-
Dalam bilik darjah, terdapat pelbagai sudut pembelajaran dan aktiviti yang dapat membantu perkembangan intelek murid seperti sudut boneka, kognitif, kinestetik serta sudut kreativiti dan sebagainya. Di samping itu,  terrdapat sudut-sudut bacaan seperti buku cerita dan majalah pendidikan dan   sudut multimedia seperti komputer, televisyen dan multimedia.
1.2   Kriteria-kriteria Fizikal Spesifik Untuk Mewujudkan Persekitaran  Bilik Darjah
       yang Mesra  Budaya
1)    Aspek Fizikal:-
  • Menyusun atur tempat duduk semula murid-murid dalam bilik darjah supaya terdapat kesamarataan taburan di antara murid-murid dari pelbagai kumpulan etnik dan tidak hanya satu kumpulan etnik dikelompokkan dalam satu kumpulan. Apabila ada perbincangan kumpulan atau aktiviti-aktiviti kumpulan ahli-ahli kumpulan akan terdiri dari pelbagai kaum etnik. Secara tidak langsung kepelbagaian kumpulan etnik dalam satu-satu kumpulan secara tidak langsung dapat mewujudkan serta memupuk satu suasana mesra budaya secara tidak langsung.

  • Aktiviti mengecat dinding dengan melukis mural -mural biasanya dilakukan oleh guru kelas sendiri atau beberapa murid yang menjadi pembantunya. Adalah sesuai sekiranya tema lukisan mural berkisar mengenai perayaan-perayaan serta kebudayaan perihal pelbagai kaum etnik di negara ini. Aktiviti sedemikian juga merupakan salah satu aktiviti yang sesuai yang boleh dilakukan oleh murid-murid dari pelbagai latar belakang kumpulan etnik supaya dapat memupuk perasaan kekitaan dalam kalangan mereka. Perbincangan serta persediaan untuk lukisan mural secara tidak langsung akan dapat memupuk nilai serta belajar untuk bertoleransi dan bekerjasama. Secara tidak langsung guru telah berjaya secara tidak langsung untuk memujudkan persekitaran mesra budaya.

  • Ruang untuk bekerja adalah penting untuk memupuk nilai kerjasama dan tolong menolong antara murid dari pelbagai latarbelakng dan budaya. Tugasan yang di berikan oleh guru dapat di bincang diruang ini; di mana secara tidak langsung Ali, Kumar serta Kim Moi dapat berbincang untuk mendapatkan jawapan atau fakta untuk tugasan mereka. Keberkesanan konsep ruang bekerja atau “work space” ini disokong oleh Woolfolk (2001) yang menyatakan sedemikian bahawa “ the physical environment of the classroom such as use of space, classroom setting and cocial dimensions interact to shape classroom culture

2)     Sudut-Sudut Pembelajaran dan Bacaan:-
  • Selain daripada sudut-sudut yang biasa guru juga boleh mewujudkan sudut baru seperi sudut budaya, sudut sejarah dan sudut patriotik. Sudut-sudut ini dapat mendedahkan murid-murid kepada pelbagai agama, adat resam, kebudayaan serta kepercayaan dari pelbagai kaum etnik di negara ini. Secara tidak langsung murid-murid dapat memupuk nilai-nilai murni seperti sabar, toleransi serta hormat-menghormati yang merupakan komponen penting untuk mewujudkan perpaduan kaum . Guru juga boleh menyediakan pelabagai aktiviti - aktivti multimedia atau interaktif di setiap sudut pembelajaran tersebut untuk menarik minat murid-murid. Contohnya di sudut budaya ini Ali dapat mengetahui tentang kebudayaan serta agama Samy dan sebaliknya agar terdapat satu pemahaman yang jelas dan tidak prasangka agar tidak menyentuh isu-isu sensitif serta menjaga sensitiviti sesuatu kaum etnik. Begitu juga dengan murid-murid dari Sabah dan Sarawak. Tindakan mewujudkan sudut-sudut pembelajaran disokong oleh Morrow dan Weinstein (1982) yang menyatakan sedemikian “keep in mind to include a literacy center in your classroom to allow pupils to explore, investigate and discover knowledge”.

  • Guru juga harus mewujudkan sudut-sudut  sejarah dan patriotik; di mana sudut-sudut ini akan meyedarkan murid-murid betapa pentingnya perpaduan antara  kaum-kaum dari pelbagai latar belakang etnik untuk mewujudkan sebuah negara yang aman dan makmur. Secara tidak langsung ini akan mewujudkan satu suasana mesra budaya dalam bilik darjah.

  • Selain daripada sudut-sudut pembelajaran, guru juga boleh menyediakan sudut bacaan di mana bahan bacaan adalah terdiri dari buku-buku atau risalah-risalah dari Sabah dan Sarawak atau sebaliknya yang mengandungi informasi mengenai sesuatu kaum atau kumpulan etnik.

  • Sudut pembelajaran elektronik adalah penting; di mana murid dari pelabagi latar belakang etnik dapat menggunakan perisian “software” yang di sediakan oleh guru seperti aktiviti interaktif dan multimedia untuk dapat melaksanakan tugasan dalam kumpulan. Semasa membuat tugasan murid-murid dapat memupuk serta menghayati nilai-nilai seperti bekerjasama, tolong menolong serta toleransi.

Selepas kita telah dan fahami konsep dan tujuan pengurusan fizilkal bilik darjah cuba anda bincang dengan rakan anda, Apakah ciri-ciri persekitaran fizikal spesifik selain daripada yang telah dinyatakan di atas dapat mewujudkan persekitaran bilik darjah yang mesra budaya ?
 




Pergi ke perpustakaan  terdekat untuk mencari rujukan mengenai  persekitaran fizikal yang mesra budaya. Dengan melengkapkan diri dengan bahan bacaan, sila jawab soalan berikut:

Selepas berbincang, sila senarai ciri-ciri persekitaran fizikal bilik darjah yang spesifik selain daripada yang tersenarai di atas?

  1.   ____________________________________________________________
  ____________________________________________________________
  1.   ____________________________________________________________
  ____________________________________________________________
  1.    ____________________________________________________________
   ____________________________________________________________
      4.     ____________________________________________________________
   ____________________________________________________________
      5.      ____________________________________________________________
    ____________________________________________________________

1.3  Peranan guru sebagai ‘Physical Enviroment Designer’.
Sekiranya anda hadapi murid anda daripada pelbagai budaya, nescaya anda perlu mengambil perhatian terhadap kepelbagaian / perbezaan individu dalam bilik. Apakah ciri-ciri yang perlu ada pada seorang guru yang berperanan sebagai ‘Physical Enviromet Designer’ agar dapat mewujudkan satu persekitaran yang mesra budaya? Antara ciri-ciri yang perlu diambil perhatian termasuk:
  • Perlu mengetahui latar belakang murid terlebih dahulu
  • Perlu faham dengan mendalam perasaan setiap murid
  • Mengkikis pra sangka
  • Perlu  mengetahui latar belakang kebudayaan, agama dan adat setiap murid dengan mendalam. 
 





         Berhenti sejenak  dan  semak  kefahaman anda


Apakah  peranan  anda sebagai  guru  dalam mereka cipta  sebuah bilik darjah yang mesra budaya ?  Berbekalkan pengalaman anda, Cuba anda lakar sebuah pelan lantai bilik darjah yang kondusif supaya dapat mewujudkan sebuah bilik darjah yang mesra budaya?  Apakah bentuk pelan lantai yang anda akan gunakan dalam setting di bilik darjah anda ? Adakah anda akan menggunakan kenis tradisional, jenis ladam kuda, separa bulatan atau jenis yang berbentuk modular untuk mewujudkan satu enviromen yang mesra budaya ?




Latihan



1.     Berdasarkan kepada pengalaman anda sebagai guru, apakah ciri-ciri utama  yang perlu diberi perhatian  dalam mewujudkan sebuah bilik darjah yang mesra budaya?
2.     Buat refleksi  pengalaman anda melakarkan bilik darjah di atas.



1.4      Rumusan

·         Pengurusan fizikal harus mengambil kira bukan sahaja kemudahan prasarana serta kemudahan fizikal tetapi hasil dari pengurusan persekitaran fizikal dapat mewujudkan satu suasana serta iklim pembelajaran yang kondusif dengan  mengambil kira keunikan perspektif dari pelbagai latar belakang budaya dan sosial.

·         Susunatur  bilik darjah  harus memberi perhatian kepada  cara  susunan  tempat duduk pelajar  harus samarata dari segi kumpulan etnik

·         Sudut –sudut pembelajaran dan bacaan  dalam bilik darjah  perlu mengambil kira  bahan bacaan pelbagai  kumpulan etnik,  mural  sesuai dengan semua bangsa dalam  kelas.

·         Guru perlu berperanan  dalam mengetahui  latar belakang  pelajar,  dan kepelbagaian  perbezaan individu pelajar   apabila  mengatur dan melakarkan  pelan  bilik darjah serta  letaknya  sudut-sudut pembelajaran supaya  mesra budaya


MAKLUMAT-MAKLUMAT LAIN .Sila klik di bawah;
  PRO FORMA EDU3106 
SKEMA TLO EDU3106  
PETA MINDA EDU PEMBINAAN PERSEKITARAN BILIK DARJAH YANG MESRA BUDAYA

 NOTA EDU3106 BUDAYA DAN KEPELBAGAIAN KELOMPOK BHG 1
NOTA EDU3106 BUDAYA DAN KEPELBAGAIAN KELOMPOK BHG 2  
NOTA EDU3106 BUDAYA DAN KEPELBAGAIAN KELOMPOK BHG 3
EDU3106 KESEDARAN KEPELBAGAIAN SOSIO BUDAYA
IMPLIKASI KEPELBAGAIAN SOSIO BUDAYA TERHADAP GURU, MURID, SEKOLAH DAN KURIKULUM TERSIRAT














                  
 

No comments:

Post a Comment